Πέμπτη, 24 Μαρτίου 2016

Η τελευταία πράξη του δράματος της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού ..

της Σοφίας Χριστοφορίδου 

Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης εισέρχεται στην τελική ευθεία, με τους εργαζόμενους να τη χαρακτηρίζουν «τελευταία πράξη του δράματος» και να προετοιμάζονται για κινητοποιήσεις, ώστε να αποτρέψουν το «ξεπούλημα».
Η αρχή θα γίνει το τριήμερο 25, 26 και 27 Μαρτίου με αποχή από την εργασία και θα ακολουθήσουν απεργίες, στάσεις εργασίας, αποχή από υπερωρίες και εργασία Σαββάτου-Κυριακής, «μέχρις ότου το ΤΑΙΠΕΔ πάρει πίσω το σχεδιασμό του», όπως ανέφεραν. Επίσης ζητήθηκε η εποπτεία του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης στην όλη διαδικασία, καθώς οι εργαζόμενοι διαπιστώνουν έλλειψη διαφάνειας και εκφράζουν προβληματισμούς για το ενδεχόμενο σκοπιμότητας που σχετίζεται με τη χρηματιστηριακή αξία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. 


Αδιαφάνεια

Πριν να προχωρήσει η διαδικασία κατάθεσης προσφορών για το 67% των μετοχών της ΟΛΘ Α.Ε. σε ιδιώτη, πρέπει να τροποποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης που ισχύει σήμερα μεταξύ της εταιρείας και του ελληνικού δημοσίου (υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας). Ήδη το σχέδιο τροποποίησης της σύμβασης (ουσιαστικά περιλαμβάνει το τι θα πωληθεί στον ιδιώτη) έχει καταρτιστεί από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ζητά από τη διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε. να έχει εγκριθεί μέχρι τις 4 Απριλίου. Παρότι εκπρόσωπός τους συμμετέχει στο δ.σ. της εταιρείας, οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι δεν έχουν λάβει ακόμη επίσημη γνώση του περιεχομένου του προσχεδίου της σύμβασης. Από όσα έχουν διαρρεύσει από τα προς πώληση δεν εξαιρείται η πρώτη προβλήτα (τη χρήση της οποίας διεκδικεί ο δήμος), δεν υπάρχουν αναφορές για τις επενδύσεις στο λιμάνι, για τη Δημόσια Αρχή Λιμένος (που θα διασφάλιζε κατ’ ελάχιστο τη δημόσια εξουσία και αγαθό που εμπεριέχεται στην ΟΛΘ Α.Ε.) ούτε για τις εργασιακές σχέσεις με το νέο καθεστώς. 

Ως προς τις επενδύσεις που θα κληθεί να υλοποιήσει ο ιδιώτης, περιλαμβάνονται μεν στο πενταετές επιχειρησιακό σχέδιο, αλλά αυτό δεν έχει εγκριθεί οριστικά και ως εκ τούτου δεν περιλαμβάνεται στην υπό συζήτηση σύμβαση παραχώρησης. Γύρω από το business plan τηρείται επίσης σιγή ιχθύος, αν και, όπως αποκάλυψε το μέλος του δ.σ. του ΟΛΘ και πρόεδρος του σωματείου χειριστών μηχανημάτων Λάζαρος Τανταλίδης, το επενδυτικό πρόγραμμα πενταετίας από τα 315 εκατ. ευρώ που είχε προσδιοριστεί αρχικά περιορίζεται στα 309 εκατ. ευρώ, η επέκταση της 6ης προβλήτας στο ένα από τα δύο κρηπιδώματα, και οι επενδύσεις για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας μετατίθενται για το 2027. Μάλιστα οι εργαζόμενοι δεν παρέλειψαν να σχολιάσουν ότι για την εκπόνηση του business plan δεν ενημερώθηκε το επενδυτικό κοινό στο Χρηματιστήριο Αξιών, υπονοώντας ότι αυτό ενδέχεται να σχετίζεται με την πτώση της χρηματιστηριακής αξίας της εταιρείας. Επιπλέον οι εργαζόμενοι φοβούνται ότι το business plan θα περικοπεί ακόμη περισσότερο στα επόμενα εγκριτικά στάδια. 

Το ότι οι διαδικασίες καθυστερούν δεν είναι καθόλου τυχαίο για τους εργαζόμενους, που εικάζουν ότι, όπως και στην περίπτωση του ΟΛΠ, το διοικητικό συμβούλιο θα κωλυσιεργήσει και η υπογραφή της τροποποίησης της σύμβασης με το ελληνικό δημόσιο θα γίνει κατόπιν εορτής, δηλαδή μετά την πώληση. Επίσης διαβλέπουν ότι οι συμβάσεις πώλησης του μετοχικού κεφαλαίου και η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης με το ελληνικό δημόσιο θα έρθουν προς ψήφιση πακέτο. 

Ενάμισης επενδυτής

Σύμφωνα με τη γενική γραμματέα της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδας Φανή Γουργούρη το «δήθεν τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον» από οκτώ υποψήφιους επί της ουσίας περιορίζεται σε μιάμιση πρόταση, από τη θυγατρική της Maersk, την ΑPM και τη θυγατρική της Dubai PW, την P&O, που κατά πληροφορίες της δημιουργεί κοινοπρακτικό σχήμα με τον εφοπλιστή Δημήτρη Μελισσανίδη. Από τις υπόλοιπες εταιρείες η τουρκική Yilport Holding Inc, η ιαπωνική Mitsui & Co και η Duferco Particiption Holding δεν έχουν κάνει επαφές και προετοιμασία, που να φανερώνει πραγματικό ενδιαφέρον, η κοινοπραξία Russian Railways JSC/ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποσύρθηκε, η International Container Terminal Services εκδήλωσε ενδιαφέρον και στην αντίστοιχη διαδικασία πώλησης του ΟΛΠ, χωρίς να συμμετάσχει εν τέλει, ενώ η Deutsche Invest Equity Partners, GmbH είναι ένα γερμανικό fund που δεν πληροί τις τεχνικές προδιαγραφές. Η ίδια διαβλέπει προσπάθεια πλήρους παράδοσης του λιμένα της Θεσσαλονίκης σε ένα πανίσχυρο ιδιωτικό μονοπώλιο, που θα αποκτήσει δημόσια εξουσία. Το επόμενο βήμα στο διαγωνισμό πώλησης θα είναι η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από τους υποψήφιους αγοραστές. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό οι δεσμευτικές προσφορές θα έπρεπε να ζητηθούν από τους υποψηφίους μέσα στον Απρίλιο, αλλά ενδέχεται να υπάρξουν καθυστερήσεις μέχρι και δύο μήνες. Στο μεταξύ οι εργαζόμενοι εκτός από τις κινητοποιήσεις σκοπεύουν να ανοίξουν κύκλο επαφών με τους φορείς της πόλης και με τους βουλευτές Θεσσαλονίκης. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου