Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2017

5.600 σπίτια στη Χαλκιδική νοικιάζονται με Airbnb και άλλες πλατφόρμες

5.600 σπίτια στη Χαλκιδική νοικιάζονται με Airbnb και άλλες πλατφόρμεςΑνύπαρκτοι έλεγχοι και εκτεταμένη φοροδιαφυγή στις βίλες που νοικιάζονται

Υπερβαίνουν τα 5.600 τα σπίτια στη Χαλκιδική που ενοικιάζονται μέσω πλατφορμών διαμοιρασμού (τύπου Airbnb) και δημιουργούν επί της ουσίας νέα «ήθη και έθιμα» στην τουριστική βιομηχανία και αγορά.

Από αυτά τα 5.600 ακίνητα, κάποια εκ των οποίων ενοικιάζονται πανάκριβα (υπάρχουν τιμές για πολύ ιδιαίτερες βίλες σε μοναδικά ακίνητα ακόμη και με τιμή 8.000 ευρώ ανά βραδιά), τα 3.600 είναι επάνω στην πλατφόρμα Airbnb, ενώ τα υπόλοιπα αξιοποιούν άλλες παρόμοιες πλατφόρμες ή προωθούνται προς μίσθωση μέσω μεσιτικών γραφείων.

Το εύρος των τιμών μίσθωσης ξεκινά από 30-40 ευρώ ανά βραδιά και μπορεί να φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη, τα οποία απευθύνονται μόνο σε πολύ παχιά πορτοφόλια.
Η συντριπτική πλειοψηφία των σπιτιών που ενοικιάζονται με αυτό τον τρόπο στη Χαλκιδική, μισθώνονται για τουλάχιστον 90 ημέρες τον χρόνο, δηλαδή κατά κανόνα τη θερινή περίοδο.

Στην πλατφόρμα Airbnb δεν συναντά κανείς μόνο ακίνητα σε παραθαλάσσιες περιοχές, αλλά από όλη τη Χαλκιδική, ακόμη και από την ορεινή.

Χρήση της πλατφόρμας κάνουν ακόμη και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν ένα μεμονωμένο διαμέρισμα ή οικία προς μίσθωση, αλλά ολόκληρα συγκροτήματα.

Ωστόσο, η «φρενίτιδα» με τις ενοικιάσεις αυτού του τύπου, που δεν είναι μόνο ελληνική, αλλά πανευρωπαϊκή, έχει και παρενέργειες.
Μπορεί μία τέτοια ενοικίαση να βοηθάει τους ιδιοκτήτες σπιτιών και διαμερισμάτων στη Χαλκιδική να συμπληρώσουν το εισόδημά τους, αλλά στη μεγάλη τους πλειοψηφία τα ενοίκια δεν δηλώνονται στην εφορία.


Η εκτεταμένη φοροδιαφυγή αφορά τόσο ακίνητα που ενοικιάζονται μέσω πλατφορμών, αλλά και μέσω μεσιτικών γραφείων.



«Μαύρα» και ανέλεγκτα

Οι έλεγχοι επί της ουσίας είναι ανύπαρκτοι και αδύνατοι και σε αυτό το σημείο προκύπτει πιθανότατα και το ενδεχόμενο η «ανοχή» ή η αδιαφορία των φοροελεγκτικών μηχανισμών να είναι απόρροια του γεγονότος πως με τα ενοίκια, έστω και τα «μαύρα», οι ιδιοκτήτες των εξοχικών κατοικιών πληρώνουν ΕΝΦΙΑ και άλλες υποχρεώσεις τους απέναντι στο κράτος.

Έτσι, δεν αποκλείεται η πηγή αυτού του έξτρα εισοδήματος να παραμένει προς το παρόν στο απυρόβλητο, γιατί «γεννά» έσοδα για τα ταμεία της εφορίας.
Τα καταλύματα αυτού του τύπου και ιδιαίτερα όσα δεν πληρώνουν ούτε ένα ευρώ φόρο συνιστούν βέβαια και αθέμιτο ανταγωνισμό για τις μεγάλες και μεσαίες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.

Ακόμη περισσότερο η ανάπτυξη των πλατφορμών διαμοιρασμού καταλυμάτων έχει προκαλέσει «διάβρωση» της εικόνας της αγοράς όχι μόνο στα δημοφιλή τουριστικά θέρετρα (κυρίως στα μεγάλα νησιά), αλλά και στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Στη Βόρεια Ελλάδα και σε πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη και η Καβάλα γίνεται όλο και δυσκολότερο για φοιτητές ή για δημοσίους υπαλλήλους που υπηρετούν τη θητεία τους αποσπασμένοι, να βρουν ένα αξιοπρεπές σπίτι σε προσιτή τιμή. Η «επέλαση» του Airbnb έχει «φουσκώσει» τα μυαλά των ιδιοκτητών, οι οποίοι έβαλαν τα σπίτια τους στην πλατφόρμα και ζητούν «τιμές πλατφόρμας», ήτοι πολύ ακριβότερα σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.

Μπροστά σε όλο αυτό το σκηνικό, το κράτος παραμένει άπραγο και ενδεχομένως μέσα στις επόμενες 15 ημέρες να οριστικοποιηθεί και να υπογραφεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), που αφορά στον καθορισμό των γεωγραφικών περιοχών, όπου θα ισχύσουν περιορισμοί για τα ενοικιαζόμενα σπίτια μέσω πλατφορμών, οι οποίοι αφορούν στο όριο μίσθωσης ανάλογων κατοικιών για 90 ή 60 ημέρες, όπως και για άλλα εκκρεμή θέματα για τη θέσπιση της οικονομίας του διαμοιρασμού.

Σύμφωνα με τον νόμο 4472/2017, ο διαχειριστής ενός τέτοιου ακινήτου θα εγγραφεί στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής (που ακόμη δεν υπάρχει) και στη συνέχεια θα καταχωρήσει σε αυτό ξεχωριστά το κάθε ακίνητό του προς διάθεση. Στην ΚΥΑ θα διαμορφώνεται το πλαίσιο για το Μητρώο και θα περιγράφονται κάποιοι περιορισμοί (π.χ. εκμίσθωση μέχρι δύο ακίνητων ανά ΑΦΜ, ορισμός της μέγιστης διάρκειας μίσθωσης κάθε ακινήτου κ.ά.).

Μέχρι σήμερα οι ιδιοκτήτες φορολογούνται μόνον εάν δηλώνουν τη μίσθωση, ακόμη και των εξοχικών τους, στη σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή που υπάρχει για τις μισθώσεις και από την οποία αντλούνται δεδομένα, τα οποία περνούν στα εκκαθαριστικά και προκύπτει ο αναλογούν φόρος.
Βέβαια το ποιος πράττει το φορολογικό του καθήκον είναι άλλο θέμα…



342 εκατ. ευρώ πρόσθετα έσοδα

Σύμφωνα με μελέτη της Grant Thornton, που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος με τίτλο: «Η φοροδοτική δυνατότητα των ξενοδοχείων και δυνατότητα αξιοποίησης της οικονομίας του διαμοιρασμού για τη φορολογική εξομάλυνση του κλάδου», η οικονομία διαμοιρασμού στην Ελλάδα στον τομέα της διαμονής αναμένεται το 2017 να ξεπεράσει τα 1,71 δις ευρώ. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί απώλειες στον ξενοδοχειακό τομέα ύψους 525 εκατ. ευρώ, διαφυγόντα έσοδα για το δημόσιο περίπου 87 εκατ. ευρώ και προκαλεί μείωση κατά 13.860 των θέσεων εργασίας. Αυτές θα είχαν δημιουργηθεί αν δεν υπήρχαν διαφυγόντα έσοδα στα καταλύματα.

Επίσης σε περίπτωση αντίστοιχης φορολόγησης της οικονομίας διαμοιρασμού με τα ξενοδοχεία, θα προέκυπτε μια καθαρή εισροή προς τα δημόσια ταμεία της τάξεως των 342 εκατ. ευρώ.

Το σύνολο των ακινήτων που προσφέρεται μέσω πλατφορμών ξεπερνά πλέον τις 63 χιλ. (από 52 χιλ. το 2015), κυρίως στην Αθήνα και στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, εκ των οποίων 21 χιλ. ακίνητα έχουν ειδικό σήμα, ενώ τα 42 χιλ. λειτουργούν χωρίς κάποιο σήμα.

Αντίστοιχα, καταγράφονται σε αυτά τα καταλύματα πάνω από 25 εκατ. διανυκτερεύσεις, με τη δαπάνη για τη διαμονή να φτάνει τα 861 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει η Airbnb και ακολουθεί η πλατφόρμα της TripAdvisor.

Κατά τη μελέτη, η προώθηση της φορολογικής ισότητας στον τουρισμό και γενικά η ορθή αξιοποίηση της οικονομίας διαμοιρασμού στην Ελλάδα θα δημιουργήσει δυνατότητες αναδιανομής των φορολογικών βαρών προς όφελος των ασθενέστερων, θα βελτιώσει τον υγιή ανταγωνισμό, θα δημιουργήσει ώθηση στις υποδομές που δημιουργούν προστιθέμενη αξία και εντέλει θα ενισχύσει το σύνολο της οικονομίας.

Όπως επισημαίνεται, ο υψηλός βαθμός υποκατάστασης μεταξύ ξενοδοχείων και καταλυμάτων οικονομίας διαμοιρασμού σε συνδυασμό με το φαινόμενο της άνισης φορολογικής μεταχείρισης προκαλούν στρεβλώσεις στον μεταξύ τους ανταγωνισμό, κυρίως σε επίπεδο τιμών. Ταυτόχρονα, η αγορά δεν λειτουργεί αποτελεσματικά και δημιουργούνται αντικίνητρα παραγωγικότητας και βελτίωσης των προσφερόμενων αγαθών.



Μεγάλη η φορολογική επιβάρυνση για τα ξενοδοχεία

Στο πλαίσιο της φοροδοτικής ικανότητας των ελληνικών ξενοδοχείων, η μελέτη της Grant Thornton σημειώνει ότι στο ξενοδοχειακό προϊόν στην Ελλάδα παρατηρείται η μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση σε σύγκριση με εκείνο των υπόλοιπων ανταγωνιστριών χωρών στον τομέα του τουρισμού.

Ειδικότερα υπογραμμίζεται ότι η υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων οδηγεί σε υψηλότερες τελικές τιμές κατά 2,20% έως 6,77% για να επιτευχθεί ένα αντίστοιχο ποσοστό κέρδους με τους ανταγωνιστές τους. Στην πράξη δηλαδή υποχρεώνει τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα σε σαφώς χαμηλότερα περιθώρια κέρδους, γεγονός που αδυνατίζει πλήρως τη δυνατότητά τους να διαδραματίσουν τον αναπτυξιακό τους ρόλο.

«Η υπερφορολόγηση στερεί επενδύσεις από τον ελληνικό τουρισμό και προστιθέμενη αξία από την οικονομία της χώρας» σημειώνει ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής (ΕΞΘ), κ. Γρηγόρης Τάσιος.

Τα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής, κατά τον κ. Τάσιο, καταγράφουν πληρότητα 85% τον Σεπτέμβριο, βοηθούντος και του καλού καιρού.

Στον επενδυτικό τομέα, στη Χαλκιδική εξελίσσονται επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ, οι οποίες θα υλοποιηθούν σε χρονικό διάστημα σχεδόν μίας εξαετίας συνολικά και αφορούν κυρίως στη δημιουργία νέων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων.



Στο 18,63% η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία

Η έρευνα της Grant Thornton αναφέρει ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του 2016 τα ξενοδοχεία συνεισφέρουν περίπου το 10% του ΑΕΠ και το 6,5% της απασχόλησης στη χώρα, ενώ ο τουρισμός στην ελληνική οικονομία συμβάλλει με ποσοστό 18,63%.

Η άμεση και έμμεση συμβολή του ελληνικού ξενοδοχείου στα τουριστικά έσοδα θα ξεπεράσει φέτος τα 17 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 52% των εθνικών τουριστικών εσόδων. Ο ελληνικός τουρισμός, άμεσα και έμμεσα, συνεισφέρει με 23,4% στη συνολική εθνική απασχόληση. Την ίδια στιγμή, όμως, η Ελλάδα δεν είναι σε καμία από τις πρώτες 5 θέσεις προτίμησης των 5 κυριότερων τουριστικών αγορών μας.

Η δε ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού κατατάσσει τη χώρα μας στην 24η θέση, με την Ισπανία στην 1η και τη Γαλλία στη 2η, καθώς για αυτές τις χώρες ο τουρισμός τους, ενώ παράγει εξαπλάσια των δικών μας έσοδα, συνεισφέρει στα αντίστοιχα ΑΕΠ τους έως και 50% λιγότερο σε σχέση με τον ελληνικό τουρισμό.

Φέτος είναι πολύ πιθανό ο αριθμός των ξένων επισκεπτών στη χώρα μας να φθάσει συνολικά τα 29 εκατ., υπερκαλύπτοντας τον στόχο που είχε τεθεί για 28,5 εκατ. τουρίστες, συμπεριλαμβανομένων και των επιβατών κρουαζιέρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου