Πέμπτη, 1 Ιουνίου 2017

ΟΑΣΘ: Ιστορία μου… αμαρτία μου! Από το «δωράκι» του Εθνάρχη μέχρι την «αιώνια σύμβαση» Λιάπη EΦΗΜΕΡΙΔΑ THESSNEWS

Αποτέλεσμα εικόνας για οασθΤα τελευταία χρόνια οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης αποτελούν καθημερινό θέμα συζήτησης στην πόλη. Η ραγδαία αύξηση των χρηστών λόγω κρίσης έφερε παράλληλα τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, τον γηρασμό του στόλου και τον τελευταίο χρόνο τη μη πληρωμή των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους.

Πώς φθάσαμε ως εδώ; Πάνω σε ποια σύμβαση λειτουργεί ο μοναδικός φορέας μαζικής συγκοινωνίας; Ποιες οι ευθύνες της διοίκησης του ΟΑΣΘ για την εικόνα του οργανισμού; Οι εργαζόμενοι είναι οι πλέον καλύτερα αμειβόμενοι στην πόλη;


Το ξήλωμα του τραμ και το ν+2
Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε το 1957 με το Νομοθετικό Διάταγμα 3721/1957 υπογεγραμμένο από τον Βασιλιά Παύλο. Είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και αναλαμβάνει να εκτελεί μονοπωλιακά τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, αφού νωρίτερα ο Κωνσταντίνος Καραμανλής βάζει τίτλους τέλους στο τραμ της πόλης ξηλώνοντας τις γραμμές. Είναι η εποχή της ανοικοδόμησης της Θεσσαλονίκης.

Το θεσμικό πλαίσιο με το οποίο λειτουργεί ο ΟΑΣΘ, παρά τις τροποποιήσεις που υπέστη με τις διατάξεις νόμων, προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων, παραμένει αναλλοίωτο στη βασική του φιλοσοφία για 43 συναπτά έτη μέχρι τη νέα σύμβαση επί ΠΑΣΟΚ και Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Προηγήθηκε το 1981 η πρώτη ανανέωση της σύμβασης διάρκειας 19 χρόνων.

Στις 30 Απριλίου του 2001 υπογράφεται ο νόμος 2898/2001 και μαζί η νέα σύμβαση με τον ΟΑΣΘ οκταετούς διάρκειας, μέχρι το 2009.


Ο «γαλαντόμος» υπουργός

Το 2007 η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφασίζει πως «Η διάρκεια των συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας είναι περιορισμένη και δεν υπερβαίνει τα δέκα έτη για υπηρεσίες με αστικά και υπεραστικά λεωφορεία και τα δεκαπέντε έτη για υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών με σιδηροδρομικά ή άλλα μέσα σταθερής τροχιάς». Ο Κανονισμός ξεκινά να ισχύει από τις 03/12/2009, δηλαδή 28 μέρες πριν λήξει η σύμβαση του ΟΑΣΘ με το ελληνικό δημόσιο. Όπερ και σήμαινε πως η νέα σύμβαση θα έπρεπε να διέπεται από τους κανονισμούς της ΕΕ.

Όμως η κυβέρνηση της ΝΔ και του Κώστα Καραμανλή έχει άλλη άποψη. Σπεύδει να υπογράψει την παράταση της οικονομικής συμφωνίας μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, μέχρι και δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση της γραμμής του Μετρό (ν+2, όπου ν η ολοκλήρωση του Μετρό). Πρώτη υπογραφή από τον τότε υπουργό Μεταφορών, Μ. Λιάπη. Λίγους μήνες μετά οριστικοποιείται η συμφωνία με το ΦΕΚ της 18ης Μαρτίου 2008, το οποίο υπογράφουν ο τότε υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Αλογοσκούφης, με τον τότε υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών, Κωστή Χατζηδάκη.

Αυτή χαρακτηρίστηκε από τα ΜΜΕ της εποχής ως μια «αιώνια σύμβαση», καθώς δεν υπολογίστηκε η έναρξη λειτουργίας του μετρό αλλά η ολοκλήρωσή του που περιλαμβάνει επεκτάσεις και που εξασφάλιζε στον ΟΑΣΘ ένα αέναο μονοπώλιο. Προφητικός ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης (ήταν αντιπρόεδρος τότε), έγραφε στο περιοδικό του ΟΑΣΘ (Ιαν-Απρ 2008) πως για πρώτη φορά δεν υπάρχει συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης της σύμβασης και πως αυτή θα είναι σε ισχύ τουλάχιστον μέχρι το 2020.



Οι μετοχές και ο «Ηρακλής»

Ο ΟΑΣΘ έχει 424 ακέραιες μετοχές. Οι 346 είναι κατανεμημένες σε περίπου 1.900 μικρομετόχους. Οι 29 ανήκουν στην Α.Ε. ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Οι 25 ανήκουν στον Συνεταιρισμό Εργαζομένων του ΟΑΣΘ και οι 24 στο Νομικό Πρόσωπο του ΟΑΣΘ.

Ο συνεταιρισμός προμηθευτικός αυτοκινητιστών Θεσσαλονίκης ΣΥΝΠΕ «Ηρακλής» ανήκει κατά κύριο λόγο σε μετόχους του ΟΑΣΘ. Ο «Ηρακλής» όμως νοικιάζει τα αμαξοστάσια και άλλα κτήρια στον ΟΑΣΘ. Μάλιστα τα ενοίκια των αμαξοστασίων και των γραφείων αυξήθηκαν την τριετία 1989-1991 κατά 100% μετά από ψήφισμα του Δ.Σ. του ΟΑΣΘ.


Οι μισθοί και τα επιδόματα

Στην έκθεση των επιθεωρητών του υπουργείου Μεταφορών γίνεται αναφορά για συνολικά 58 επιδόματα που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι. Όλοι παίρνουν επίδομα ανθυγιεινής εργασίας, 26 επιδόματα λαμβάνει το προσωπικό κίνησης, 11 το προσωπικό συντήρησης και 21 το διοικητικό προσωπικό.

«Το ύψος του βασικού μισθού αποτελεί μόλις το 35% του συνόλου των βασικών αποδοχών, ενώ το σύνολο των επιδομάτων αποτελεί ποσοστό 65% των βασικών αποδοχών» αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση.

Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν πως «όσα ακούγονται για υπερβολικές αποδοχές είναι παντελώς ανακριβή και συκοφαντικά». Παραθέτοντας στον υπουργό τη χρήση του 2016, αναφέρουν ότι «το συνολικό κόστος μισθοδοσίας, χωρίς το κόστος των ασφαλιστικών εισφορών του εργοδότη (ΟΑΣΘ), ανήλθε σε 69.189.051,21€. Εξ αυτών το ποσό των 7.810.233,93€ οφειλόταν σε προσαυξήσεις των αποδοχών λόγω απασχόλησης κατά τις Κυριακές και αργίες, τις νυκτερινές ώρες και από υπερωριακή απασχόληση. Άρα το κόστος μισθοδοσίας χωρίς τις εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές και τις προσαυξήσεις λόγω της εργασίας κατά τις Κυριακές και αργίες, τις νυκτερινές ώρες και υπερωριακής απασχόλησης, ανήλθαν στο ποσό των 61.378.817,28€. Κατά την αυτή χρήση 2016, απασχολήθηκαν στον ΟΑΣΘ 2.309 εργαζόμενοι. Άρα το ετήσιο μέσο μηνιαίο κόστος μισθοδοσίας για τους 2.309 εργαζόμενους, χωρίς τις εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές και τις πρόσθετες αποζημιώσεις εξαιρέσιμων, νυκτερινών και υπερωριών, ανήλθε στο ποσό των 1.898,74€».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΥΡΜΑΤΣΗΣ || sirmatsis@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου