Τετάρτη 16 Αυγούστου 2017

«Έκρηξη» επενδύσεων στη Θεσσαλονίκη ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ || ddiamantidis@gmail.com

«Έκρηξη» επενδύσεων στη ΘεσσαλονίκηΛιμάνι, αεροδρόμιο, Μετρό και ιδιωτικές επενδύσεις το νέο «αφήγημα» της πόλης

Ένα επενδυτικό και αναπτυξιακό «momentum», που δεν έχει προκύψει ξανά στη Θεσσαλονίκη εδώ και πολλές δεκαετίες και θα καθορίσει την εικόνα και την εξέλιξη της πόλης για μεγάλο χρονικό διάστημα, αναμένεται να προκύψει περίπου σε 4 χρόνια από σήμερα.

Ήδη τα «προεόρτια» έχουν αρχίσει να κάνουν αισθητή την εμφάνισή τους και αφορούν, προς το παρόν, επενδυτικές κινήσεις στο επίπεδο του real estate και του development νέων ξενοδοχείων, σύγχρονων γραφειακών και επαγγελματικών εγκαταστάσεων και λιανεμπορικών πολυκαταστημάτων.

Όμως, οι εξελίξεις θα είναι-εκτός απροόπτου-πολύ ευρύτερες και αφορούν στον συνδυασμό της ολοκλήρωσης των επενδύσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο αεροδρόμιο και βέβαια στην έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του Μετρό και της επέκτασης προς την Καλαμαριά.

Αυτές οι τρεις στρατηγικού χαρακτήρα παρεμβάσεις στη συμπρωτεύουσα σχεδόν συγχρονίζουν την περάτωσή τους προς τα έτη 2021-2022 και θα αλλάξουν την προοπτική μιας πόλης, η οποία αποτελεί μοναδική περίπτωση αστικού ευρωπαϊκού κέντρου, με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου και με εκτεταμένο θαλάσσιο μέτωπο, που στερείται βασικών υποδομών.


Η δυναμική αυτή φαίνεται ότι απασχολεί από τώρα τα επιτελεία εγχώριων και ξένων επενδυτικών σχημάτων, τα οποία αργά αλλά σταθερά παίρνουν «θέσεις» στην αγορά της Θεσσαλονίκης όσο, πιθανότατα, οι τιμές κυμαίνονται σε χαμηλότερα επίπεδα και παράλληλα δεν έχει γίνει ακόμη πλήρως αντιληπτή η «κοσμογονία» που θα φέρει στην αγορά ακινήτων η ολοκλήρωση των έργων του Μετρό.

Το λιμάνι δείχνει τον «δρόμο»

Ανάλογη εξέλιξη προβλέπεται ότι θα συμβεί και πέριξ της περιοχής του λιμένα Θεσσαλονίκης, ο οποίος, προσελκύοντας επενδύσεις και φορτία, θα προκαλέσει αναθέρμανση της τοπικής οικονομίας σε πολλά επίπεδα.

Οι επενδύσεις που έχουν ανακοινωθεί στο λιμάνι είναι της τάξης των 180 εκατ. ευρώ σε τέσσερα χρόνια, με την ανακατασκευή του προβλήτα στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, την αντικατάσταση των γερανογεφυρών, αλλά και την αύξηση του φορτίου των εμπορευματοκιβωτίων, που αυτή τη στιγμή είναι στα 350.000 TEU.

Αυτές είναι οι άμεσες προτεραιότητες της κοινοπραξίας των εταιρειών «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd.» και «Terminal Link SAS», που, εάν δεν υπάρξει κάποια αρνητική τροπή, θα ολοκληρώσουν το φθινόπωρο την απόκτηση του 67% των μετοχών της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ και θα εγκατασταθούν στο λιμάνι. Το επενδυτικό πλάνο στο λιμάνι περιλαμβάνει κυρίως την αύξηση της προβλήτας στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, που θα επεκταθεί στα 440 μέτρα μήκος και θα εμβαθυνθεί στα 16,5 μέτρα από 12 που είναι σήμερα, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί πλοία χωρητικότητας έως 12.000 με 13.000 teu. Οι επενδύσεις στο λιμάνι θα μεταβάλουν οριστικά και τον τομέα των logistics, γεγονός το οποίο θα ενισχύσει την εκμετάλλευση αποθηκευτικών και βιομηχανικών χώρων στην περιοχή, με θετικές επιπτώσεις συνολικά στη δραστηριότητα συνδεδεμένων κλάδων, όπως είναι οι χερσαίες μεταφορές και οι υποστηρικτικές υπηρεσίες προς τις μεταφορές.

Αύξηση επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης στο αεροδρόμιο

Το αντίστοιχο επενδυτικό budget στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης προσεγγίζει τα 95 εκατ. ευρώ και θα απορροφηθεί σε σχετικά έργα επίσης σε μία τετραετία, δηλαδή υπάρχει χρονική σύμπτωση με το λιμάνι και απ’ ό,τι φαίνεται και με το Μετρό.

Στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», η Fraport Greece (εκτιμώμενος χρόνος αποπεράτωσης έργων τον Δεκέμβριο του 2020) θα υλοποιήσει την ανακαίνιση και επέκταση του τερματικού σταθμού κατά 30.988 m2, τη δημιουργία νέας πρόσβασης, την κατασκευή νέου πυροσβεστικού σταθμού, την ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης-στάθμευσης αεροσκαφών, την επέκταση της εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων, την εγκατάσταση νέου συστήματος για τον έλεγχο των αποσκευών, καθώς και σημαντικές αυξήσεις στον αριθμό των check-in, των ζωνών παραλαβής των αποσκευών, του αριθμού των πυλών αναχώρησης και των σημείων ασφαλείας και ελέγχου του αεροδρομίου. Επίσης, θα γίνει πράξη η επέκταση των εμπορικών χώρων, δηλαδή των χώρων Duty Free και λοιπών καταστημάτων και χώρων εστίασης, οι οποίοι θα καλύψουν έκταση 7.283 μ2.

2021-2022 έτοιμο το Μετρό

Στο «μέτωπο» του Μετρό Θεσσαλονίκης, νωπές είναι οι δηλώσεις της διοίκησης της Αττικό Μετρό για προσπάθεια παράδοσης του «αγκαθιού» του έργου, δηλαδή του σταθμού Βενιζέλου, το 2021, ήτοι ένα έτος νωρίτερα σε σχέση με τον προβλεπόμενο μέγιστο χρόνο ολοκλήρωσης. Ο βασικός κορμός του μετρό, από τη Νέα Ελβετία μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης,θα ολοκληρωθεί το 2020, ενώ οι σταθμοί με τις εκτεταμένες αρχαιότητες (Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας) λίγο αργότερα χρονικά. Όσον αφορά στην επέκταση της Καλαμαριάς, που τα έργα είναι σε πλήρη εξέλιξη, εκτιμάται η ολοκλήρωσή της επίσης προς το τέλος του 2020.

Όλο το παραπάνω σκηνικό έχει ουσιώδεις ορατές και αδιόρατες «συνδέσεις», καθώς το σύνολο αυτών των νέων υποδομών θα αλλάξει εκ βάθρων και ανεπιστρεπτί το οικονομικό-αναπτυξιακό status της πόλης.

Στο πλαίσιο αυτό, δεν πρέπει να προκαλούν εντύπωση οι τελευταίες πωλήσεις ακινήτων μεγάλης αξίας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, που μέχρι πρότινος δεν μπορούσαν να επιτευχθούν, καθώς οι σχετικοί διαγωνισμοί κατέληγαν άγονοι.
Όλυμπος-Νάουσα, το πολυκατάστημα F Sport (του πρώην ομίλου Φωκά), το ημιτελές ακίνητο της ΕΒΖ στο λιμάνι και η ολοκλήρωση της μεταβίβασης της στοάς Μοδιάνο είναι οι πρώτες «κινήσεις» από μία σειρά επενδύσεων που θα ακολουθήσουν.

Παράλληλα, δεν πρέπει να διαφεύγει το γεγονός ότι υπάρχει μία σταθερή ενίσχυση του ξενοδοχειακού δυναμικού της πόλης, τόσο με τη δημιουργία νέων μονάδων (σε υφιστάμενα ακίνητα που είχαν άλλες χρήσεις) όσο και με την ανακαίνιση ξενοδοχείων, όπως το Μακεδονία Παλλάς.

Την ίδια στιγμή, στη Θεσσαλονίκη υφίσταται και ενδιαφέρον για την αγορά κατοικιών στο πλαίσιο του προγράμματος «Χρυσή Βίζα» για τη χορήγηση αδειών διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών με την αγορά ακινήτων αξίας 250 χιλ. ευρώ και πάνω. Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα αυξανόμενο είναι το ενδιαφέρον από Τούρκους πολίτες.

Οι τελευταίες επενδυτικές κινήσεις των ιδιωτικών κεφαλαίων είναι οι ακόλουθες:

Όλυμπος-Νάουσα
Στην κατοχή της Grivalia Hospitality S.A. και της Μακεδονικά Ξενοδοχεία Α.Ε., που ανήκει στη γνωστή οικογένεια Τορνιβούκα (ξενοδοχεία Eagles Palace, Excelsior κ.α.), πέρασε το «Όλυμπος Νάουσα» στη Θεσσαλονίκη, με στόχο τη μετατροπή του σε πολυτελές μπουτίκ ξενοδοχείο. Το κοινό σχήμα πλειοδότησε με 5.459.700 ευρώ στον διαγωνισμό που προκηρύχθηκε από την Τράπεζα Eurobank Ergasias Α.Ε. και αφορούσε στην εξαγορά του ακινήτου.Το «Όλυμπος Νάουσα» είναι κηρυγμένο έργο τέχνης και ιστορικό διατηρητέο μνημείο από την Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων. Διατηρητέα είναι τόσο η όψη όσο και η χρήση του και έτσι η οικοδομική άδειά του επιτρέπει συγκεκριμένες παρεμβάσεις.

Το εμβαδόν οικοπέδου είναι 622 τ.μ., ενώ ο συντελεστής δόμησης είναι 4,8 και δεν έχει εξαντληθεί (το σύνολο της επιτρεπόμενης δόμησης -υπέργειας- ανέρχεται στα 2.946,3 τ.μ.). Ο χαρακτηρισμός του ως διατηρητέου επιτρέπει πολύ συγκεκριμένες χρήσεις, που προβλέπονται στην οικοδομική του άδεια, δηλαδή λειτουργία ως εστιατόριο/καφέ για το ισόγειο και τον πρώτο όροφο, ενώ οι υπόλοιποι όροφοι, αφού ανεγερθούν, θα αποτελέσουν το μπουτίκ ξενοδοχείο.

Ακίνητο της ΕΒΖ στο λιμάνι
Το ημιτελές πολυώροφο ακίνητο της ΕΒΖ στο λιμάνι θα γίνει κτίριο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και επαγγελματικών χώρων από τον όμιλο Παυλίδη, που το απέκτησε έναντι ποσού 4-5 εκατ. ευρώ. Το ακίνητο βρίσκεται στην παραλιακή οδό Κουντουριώτου,  απέναντι από την κεντρική πύλη του λιμένα. Διαθέτει κύριους χώρους 4.846,54 τ. μ., βοηθητικούς χώρους 564,70 τ.μ. και δύο υπόγεια που αξιοποιούνται ως πάρκινγκ 1131,74 και 1010 τετρ. μέτρων αντίστοιχα. Ο όμιλος επιχειρήσεων Παυλίδη, με έδρα τα Γιαννιτσά, διαθέτει τις εταιρείες «Πλαγιάρι Παυλίδης ΑΕ» (λατομείο αδρανών υλικών), την κονσερβοποιΐα «Π. Παυλίδης ΑΒΕΕ», την «Solid Fuels S.A.» (πετρελαιοειδή- καύσιμα), την βιομηχανία τσιμέντου «Pella Cement» και την εταιρεία παραγωγής ασβέστη «Domiki AE».

Ακίνητο F Sport
Στην επενδυτική εταιρεία Τrastor ΑΕΕΑΠ κατέληξε το πρώην ακίνητο του ομίλου Φωκά επί της οδού Τσιμισκή 64, όπου παλιά στεγαζόταν το αθλητικό πολυκατάστημα του άλλοτε λιανεμπορικού βορειοελλαδικού ομίλου F Sport. Το ακίνητο αγοράστηκε από την πωλήτρια Εθνική Leasing, στην τιμή των 8,45 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για τη μίσθωση του ακινήτου από σημαντικές λιανεμπορικές αλυσίδες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου